For at nedbringe fosforforbruget har
SEGES Svineproduktion
- gennemført en række forsøg med høj dosis af fytase,
- som kan reducere tilsætningen af mineralsk fosfor i foderet
Og resultaterne er lovende
Igennem afprøvningen er det gået utroligt godt
Vi har ikke kunnet se nogen forskel på vores kontrolfoder
- og det foder med lavt fosforindhold i
Forsøget gennemført af SEGES Svineproduktion
er højaktuel ny viden, vil jeg mene
Forsøget har kørt i tolv måneder i Lasse Eriksens besætning
- og ti måneder i Martin Andreasens besætning
- hvor der stadig mangler to måneder, før forsøget er endeligt afsluttet
Jeg har ikke oplevet, at grisene har været påvirket af
- at der har været en ekstra fytasetildeling
Det med at kunne nedbringe fosfor, det er jo en stor miljøgevinst og også en gevinst for os landmænd
Guleroden er, at vi kan påvise,
at vi ikke udleder så meget fosfor, så kan vi få lov til at bruge mere husdyrgødning på vores mark
Ny miljølovgivning fastlægger maxgrænser for udledningen af fosfor i gylle pr. hektar
Derfor ser vi det i SEGES Svineproduktion, som en vigtig opgave at få nedbragt brugen af fosfor i foderet
- uden at det påvirker sundhed
og tilvækst i besætningen
I forsøget anvendes 300 procent fytase,
hvilket gør det muligt at gå ned i fosforforbrug
Kan du sige med hånden på hjertet
- at der ikke har været nogen bivirkninger i forbindelse med forsøget på dine grise?
Ja, det kan jeg
Vi har jo registreret alle udtagne grise med benproblemer
- og der har slet ikke været en øget frekvens af
udtagne grise med benproblemer
- eller andre ting
Før forsøget kørte vi på 2,7 i fosforforbrug
- og nu er vi nede på 2,35 i fosforforbrug
Altså en reduktion på ca. 15 procent
- og det udgør ca. 2,2 krone per gris
- og fosforet de 15 procent
Det er jo en meget varm kartoffel rent politisk ift. udledningen af fosfor
- og hvis vi via sådan et forsøg kan vise, at vi kan nedbringe brugen af fosfor
- og udledningen af fosfor til naturen
- så bliver vi jo en del af løsningen
Det overrasker mig nok lidt, at vi ikke har set nogle benproblemer
- når grisene udnytter foderet så godt
Efter forsøget har SEGES nedsat deres fosfor-norm
- og den har vi også nedsat, så vi kører videre med den lave fosfor-norm
Vi rammer de 170 kg N per hektar
- før vi rammer fosforloftet på vores marker
- og det gør, ved en grov betragtning, at vi måske kan have
- 10-15 grise mere per hektar
Vi vil nok kunne køre godt 2000 kubikmeter gylle mere ud på vores marker
Hvis det viser sig, at det går, som det ser ud lige nu
- så vil jeg overveje meget kraftigt at fortsætte med den blanding med ekstra fytase og mindre fosfor
Jamen jeg tror helt klart, at vi som griseproducenter
- der er det en stor fordel at være på forkant engang imellem så man har en løsning på problemet
- i stedet for, at der fra politisk hold er noget, der bliver trukket noget ned over hovedet på os
Når SEGES har lavet sådan et forsøg, der viser at man kan gå ned i fosfor
- så synes jeg, at vi som landmænd i det mindste burde forsøge
- at se, om ens egne grise også kan gøre det
- og hvis der så er en økonomisk gevinst ved det, så vil det da bestemt heller ikke gøre noget
Jeg vil helt sikker anbefale mine kollegaer at prøve det
- og se, hvordan deres grise håndterer det