Vi er inde i en drægtighedsstald med elektronisk so-fodring, hvor søerne går i dynamiske grupper.
Når vi siger dynamiske grupper, så betyder det, at hver uge kommer der søer ind i flokken og hver uge -
- er der nogle, der bliver taget ud til farestalden.
Det vil sige, at hver gang der kommer en ny sammensætning af gruppen, så skal de faktisk afklare -
- deres rangorden.
Det gør, at man hver uge vil se rangkampe i en sti med søer i en dynamisk gruppe.
Hvis man derimod vælger at lave sin stald om og lave stabile grupper, så vil man gøre det, at et helt ugehold -
- af søer og gylte er opstaldet i en sti. Det vil sige, at det kun er de første dage, hvor søer og gylte går i stien -
- at der er rangkampe. Resten af tiden skulle der ellers være nogenlunde ro.
Det er en kæmpe fordel, da det skåner søerne utrolig meget, at de har en afklaret rangorden i relation til -
- hvem der har de bedste liggepladser, hvem der får lov til at æde først i foderstationen, hvem der har adgang til -
- halm og andre ressourcer. En anden ting, der er vigtig at være opmærksom på, når man går i -
- sin drægtighedsstald, er, at når søerne danner rangorden, så vil de som sagt -
- lave rangkampe og få nogle bidsår her på skuldrene.
I kan se, at denne so har været involveret i nogle rangkampe, men at sårene også er helet op.
Sådan skulle det gerne være. Der er friske sår på de nyindsatte søer i den første uges tid -
og så forsviner de igen.
Hvis man har en sti med dynamiske grupper, så vil man se de friske sår den første uge -
- og så skal de forsvinde. Hvis man bliver ved med at se dem, er det fordi, at der er ting i stien -
- der ikke fungerer optimalt.
Det, vi anbefaler, er, at man går fra dynamiske grupper over til stabile grupper.