Vi har valgt et system, der hedder automatisk
gylleudslusning med ventiler ud for hver separat sektion.
Vi går ind på klokkeslæt og dag og bestemmer,
hvilke sektioner, der skal med i afspilningsfrekvensen,
og så kører det ellers fuldstændig automatisk på sektionsniveau.
Der er fuld dokumentation, den sender logfiler,
hver gang vi har åbnet og lukket en ventil.
Vi er godt tilfredse med, at vi på forhånd, når vi ved, at vi vasker en stald,
så kan vi sende den direkte ud med afhentningstanken,
og derved kan vi bevare en forholdsvis høj tørstofprocent i rågyllen, der går til biogas.
Når vi har hyppig gylleudslusning, så skulle vi
gerne opnå et større gaspotentiale i den rågylle, vi leverer.
I og med den maksimalt er 7 dage gammel, og også fordi det bliver fragtet
direkte ud i de pågældende lagertanke, der ligger ude ved markerne.
Så alt i alt ser vi kun en positiv gevinst ved at levere til biogas.
Dengang vi stod, og skulle bygge en ny stald her i 2022,
der var vi godt klar over, at det her nok blev en af fremtidens krav,
i forhold til de emissioner og udledning vi laver.
Når nu vi skulle til det, også når vi tænker arbejdsmiljø ind i det,
og bliver fri for at åbne alle de her kære propper,
så syntes jeg egentlig, det var en forholdsvis
fornuftig, lille merinvestering, og så være med,
når nu der endelig bliver sat krav til os på sigt.
Så alt i alt er jeg egentlig ganske godt tilfreds med,
at beslutningen blev taget på så tidligt et tidspunkt,
at vi står med en forholdsvis fremtidssikret stald.